• Volckeart Amber, Damon, Femke, Tuur

    (0 stemmen)
    School: Cambreur College
    klik voor details
    /upload/5755.95e64cad-c4fa-4024-8ae2-eed717f16c84.jpg
    klik voor details
     
  • Agenda

    klik voor details
    /upload/5294.agenda.jpg
    klik voor details
  • Gesprekje

    klik voor details
    /upload/5295.Gesprekje.jpg
    klik voor details
  • voorbeeld van onze Agenda

    klik voor details
    /upload/5297.Voorbeeld Agenda.jpg
    klik voor details
  • Volckeart

    klik voor details
    /upload/5298.Volckaert.jpg
    klik voor details
  • Samenvatting van ons verslag

    Er waren eisen voor de volgende bedrijven: De Volckaert, Van Schijndel Metaal en Hoppenbrouwers Techniek. Wij als groepje hebben gekozen voor De Volckaert. De opdracht van dit bedrijf houd in om een probleem oplossen. Wij hebben als probleem de gesprekjes binnen De Volckaert die de ouderen hebben over hun gezondheid en verblijf binnen het verzorgingstehuis. Onze oplossing is een agenda waar ouderen een gesprekje kunnen inplannen, want de ene heeft genoeg aan twee gesprekjes en de andere wil er bijvoorbeeld tien.

    klik voor details
    klik voor details
  • De inleiding

    We kregen van mevrouw Akkermans te horen dat we een grote opdracht moesten gaan Schijndel Metaal en Hoppenbrouwers Techniek. Voor deze opdracht hebben we ook bezoekjes gedaan aan deze bedrijven op 24 en 25 September.

    Onze keuze
    We hebben als groepje gekozen voor De Volckaert, omdat we graag iets wilden doen voor oudere mensen. De opdracht die hier bij hoorde was om een oplossing te bedenken voor een probleem binnen De Volckaert.

    Wat kun je allemaal verwachten in dit verslag?
    In dit verslag kun je o.a. antwoorden verwachten op de volgende vragen. Wat hebben we gedaan toe we langs gingen bij De Volckaert? Wat is het probleem dat we hebben uitgewerkt? Wat is de oplossing voor ons probleem?

    maken voor drie bedrijven. Het gaat hier om de volgende bedrijven: De Volckaert, Van

    De structuur van het verslag
    De structuur van het verslag is chronologisch, want het wordt beschreven in de volgorde hoe we het hebben aangepakt.

    Waarom dit verslag?
    We maken dit verslag, omdat we u graag bekend willen maken met één probleem binnen De Volckaert. Er zijn meerdere problemen binnen De Volckaert, maar helaas kunnen we niet alle problemen behandelen en hebben daarom volgens ons de drie belangrijkste er uitgelicht.

    klik voor details
    /upload/5320.volckeart logo.jpg
    klik voor details
  • De kern

    Bezoek aan De Volckaert
    Toen we bij De Volckaert aankwamen, kregen we eerst iets te drinken. Daarna hebben wij een rondleiding door De Volckaert gekregen. Hier kwamen we de volgende dingen tegen: een stilte ruimte, restaurant, buurtplaats, pingpong tafel, winkeltje, fitnessruimte/zwembad, fysio/ergo, therapie met een verstelbare keuken voor de mensen die het leuk vinden om te koken maar het niet meer zelf kunnen, logopedie, prikpost, kapsalon en theater.

    Wij hebben aan het eind van het bezoek de gelegenheid gekregen om een bewoonster, mevrouw Van Opstal te interviewen. Zij was zeer positief over de activiteiten in De Volckaert. Zo doet zij handwerken, kaarten, zingt in een koor en gaat ’s ochtends naar het koffiemoment. Voor de mensen die veel familie hebben is het aangenamer omdat ze meer bezoek krijgen en ze zich zo minder alleen voelen. Mevrouw Van Opstal vertelde ook iets wat zij en meerdere bejaarden missen bij De Volckeart. Ze krijgen ieder half jaar een gesprekje met een medewerker van De Volckaert, alleen soms willen de ouderen vaker praten en daar zijn dan geen mogelijkheden voor. De verzorgers kennen vaak de ouderen


    niet en dat is soms best lastig wanneer er persoonlijke zaken/-dingen verzorgd moeten worden. Dat is dan moeilijk bespreekbaar te maken, omdat de verzorger het niet weet en de bewoner het moeilijk vindt om over te praten. Dat is voor de ouderen erg vervelend en ze voelen zich daardoor best alleen. Als ze willen praten krijgen ze daar vaak geen gelegenheid voor of worden niet echt begrepen. Mevrouw Van Opstal is al paar keer naar de directie gestapt en werd niet begrepen. Dat vindt ze jammer, maar verder is ze zeer positief, er zijn genoeg activiteiten voor iedereen en mist verder geen activiteiten, alleen misschien een contactpersoon.


    De geconstateerde problemen
    Wij hebben de volgende problemen geconstateerd en zijn deze gaan uitwerken:
    1. Dat de ouderen maar twee keer per jaar een gesprekje hebben, dit vinden ouderen vaak te weinig. We hebben dit probleem gehaald uit het interview met mevrouw Van Opstal.

    2.Licht dementerende ouderen die op de gesloten afdeling zitten, mogen niet alleen van de afdeling af om naar de buurtplaats te gaan en hebben dus geen contact met de andere ouderen.

    3. Een ander probleem is dat De Volckaert niet van te voren meldt als er een andere verzorger komt. Ook maken de verzorgers geen gesprekje met de ouderen en dat vinden ze jammer. Dit probleem hebben we ook gehaald uit het interview.

     

    Onze oplossingen
    Wij zijn tot de volgende oplossingen gekomen voor het probleem:
    1. Een goede oplossing voor het eerste beschreven probleem zou zijn een soort van speciale agenda waarin de ouderen van te voren hun afspraken kunnen maken. De ene oudere heeft genoeg aan twee gesprekjes en de andere bewoner heeft behoefte aan meerdere gesprekjes. Hierdoor kan iedereen zelf bepalen wanneer ze een gesprekje willen, totdat de agenda vol is.

    2. Het is mogelijk voor deze groep ouderen om een paar keer per dag naar de buurtplaats te gaan wanneer er twee of meerdere vrijwilligers mee zouden gaan. We denken dat dit een goede oplossing is om een lekker kopje koffie of een bakje thee gaan drinken, zodat deze groep meer in contact kan komen met de andere bewoners die daar dan ook zitten. Zo voelen de ouderen zich minder eenzaam, omdat ze nu omringt zijn met leeftijdgenoten en kunnen kletsen met andere mensen. Waarschijnlijk is het argument dat er te weinig personeel is om met licht dementerende ouderen naar de buurtplaats te gaan, maar je zou bijvoorbeeld ook vrijwilligers kunnen inzetten.

    3. Volgens ons is het relatief simpel te organiseren dat De Volckaert van te voren even meldt bij de ouderen dat er een andere verzorger komt. En welke verzorger dit dan ook is, het zou dan goed zijn als de verzorger even de tijd om met de bewoners te praten. Al is het maar oppervlakkige communicatie als ‘Hoe gaat het met u?’. Wellicht dat hier iets meer tijd voor ingeroosterd moet worden.

    klik voor details
    /upload/5321.CroppedImage636347-stakeholder-interview-600.png
    klik voor details
  • De conclusie

    Het probleem dat wij hebben gekozen
    We hebben probleem 1 uitgekozen, omdat we hoorden van de vrouw die we geïnterviewd hadden, dat dit een veelvoorkomend probleem is. Doordat ze niet met mensen kunnen praten, voelen ze zich soms eenzaam. Daar wilden we graag iets aan veranderen.

    We hebben daarvoor een agenda bedacht, zowel een papieren als digitale versie om aan u te presenteren. Het is aan De Volckeart om een keuze te maken wat hun voorkeur heeft. In de papieren agenda kunnen ouderen schrijven wanneer ze een gesprekje zouden willen hebben. Makkelijk en past goed bij hun leeftijd. Zo kunnen de werknemers kijken wanneer ze tijd hebben en dat precies (al dan niet digitaal) inplannen. In de digitale agenda kunnen ouderen ook zelf een gesprekje plannen dat direct ingeroosterd wordt. Het leverancier van deze agenda heet SuperSaaS. Dit programma wordt door veel verschillende soorten bedrijven gebruikt. Het prijskaartje van onze digitale agenda is als volgt:

    klik voor details
    /upload/5324.prijslijst digitale ageda 1.png
    klik voor details
  • Prijslijst

    klik voor details
    /upload/5325.prijslijst digitale ageda 2.png
    klik voor details