• Innovatie opdracht Volckaert

    (0 stemmen)
    School: Cambreur college

    Stap 1:

    • Uitstapjes

    • Decoratie

    • Spelletjes

    • Huisdieren

    • Filmavond

    • Activiteiten (breien, lezen, knutselen)

    Stap 2:

    Als je oplossingen gaat bedenken voor zelfstandig wonende ouderen zul je eerst moeten

    weten hoe ze leven en wonen. Waar worden ze blij van? En wat vinden ze juist niet leuk?

    Wat betekent het om oud te zijn/worden? Wat lukt niet meer, wat vroeger wel kon? Wat gaat

    nog steeds heel goed? Zijn ze gelukkig? Wat maakt ze gelukkig? Wat missen ze?

    Je kunt zelf vast ook nog wat slimme vragen bedenken waarop je het antwoord wilt vinden.

    Met zoveel mogelijk antwoorden kun je nog betere oplossingen vinden.



    Stap 3:

    De problemen die er zijn:

    • Eenzaamheid, niet begrepen worden en je zorgen niet kwijt kunnen.

    • Hygiëne

    Mogelijke oplossingen:

    1. misschien jongeren van een basisschool of middelbare school die 1 keer in de week langskomen om een praatje te maken met een ouder persoon. dat kan heel luchtig zijn zoals over het weer maar kan ook over de jeugdherinneringen gaan die de ouder persoon heeft omdat die het leuk vind om daarover te praten en verhalen te vertellen.

    2. Meer schoonmakers inhuren om meer schoon te maken.

    3. Mensen aannemen met alleen de taak om met de mensen te praten, zoals een leerling psychologie. Het is een populaire studie en studenten moeten ook ervaring opdoen.

    4. meer vrijwilligers die willen helpen met schoonmaken.

    5. dagen organiseren waar mensen uit het dorp naartoe kunnen gaan als ze een keer willen praten met een ouder iemand om die persoon te helpen.

    Stap 4:

    Ideeën uitwerken:

    Ik denk dat we nu een plan uit moeten gaan werken waar we stap voor stap zeggen hoe deze ideeën tot stand zijn gekomen en dan op het eind het beste idee uitkiezen.

    • Voor plan 1 kunnen we het beste de vrijdagmiddag uitzoeken, omdat dat de minst leerzame is. Voor deze zullen we een rooster moeten maken en beloning

    • Voor plan 2 moeten we een systeem maken voor de studenten en een loon plan.  Voor deze een rooster met geldplan

    • het voordeel van plan 1 is dat kleine kinderen geen geld kosten

    • het voordeel van plan 2 is dat hun al wat meer ervaring hebben

    • Plan 1 zal dan ook als maatjes zijn die activiteiten doen met de ouderen en Plan 2 een baan waar ze de ouderen op Psychologisch gebied helpen.

    • 1 persoon kan plan 1 doen en de ander 2, de ander kan met alle 2 helpen. Waarschijnlijk 2 aangezien die meer uitgewerkt moet worden.

    • We kunnen ook middelbare school pakken voor maatschappelijke stage uren.

    Stap 5:

    Uitwerking Plan 1:

    • Beloningen kunnen bijvoorbeeld zijn: chips, ijsje, snoepzak, kleinigheidje van de action of zoiets.

    • Sommigen ouderen vinden het leuker om met kinderen om te gaan dan met een volwassenen.

    • Misschien vinden ouderen het ook leuk als jongeren met een ouder door de tuin ofzo gaan lopen als ze die daar hebben.

    • Ook zouden ouderen kinderen van een basisschool kunnen leren om bijvoorbeeld te breien wat ze waarschijnlijk wel leuk vinden om aan te leren.

    • Ouderen en jongeren kunnen elkaar verschillende dingen leren.

    Omliggende scholen:

    1. Heilig Hart

    2. de Biezenkring

    3. J.J. Anspach

    4. KBS Noorderpoort

    5. Sint Jan

    6. Westerkim

    7. Achterberg

    8. de Vlinderboom

    9. Cambreur College

    Uitwerking plan 2:

    Een plan zou zijn om, bijvoorbeeld psychologie, studenten stage te laten lopen. Dit hoeft niet tegen een loon, maar kan ook tegen een (kleine) vergoeding. Op deze manier krijgen studenten hun ervaring en worden geholpen zonder dat het de Volckaert veel kost.

    Bij kleine vergoedingen moet u denken aan een cadeaubon, kleine cadeautjes of een dagje uit voor de studenten.

    Om wat kosten te compenseren zijn er ideeën om kleine open dagen te organiseren. Waar ouderen, bijvoorbeeld,  spullen die ze hebben gemaakt kunnen verkopen.



    Onze doelgroep zijn ouderen. In dit document zoeken we een oplossing voor eenzaamheid wat ouderen tegenkomen tijdens hun verblijf op de volckaert. we hebben 2 oplossingen die ook in de praktijk kunnen worden gebracht. de eerste is om basisschoolkinderen op een middag langs te laten komen zodat de ouderen een praatje kunnen maken of bijvoorbeeld een spelletje met een ouder persoon te doen. de tweede oplossing is om studenten in te huren. die kunnen helpen als een ouder ergens mee zit en daar dan ook weer oplossingen voor verzinnen.

    klik voor details
    /img/missing-medium.jpg
    klik voor details